søndag 19. juni 2011

Heldress og genialt sytips! :-D


Lille, store Philip som kom til verden 1.januar var plutselig så stor at han feira navnedagen sin i slutten av april. I den anledning måtte det jo bli et Jubel-plagg som bonusgave. Jeg var så heldig å bli spurt om å være fadder for Philip, og da må jo det et lite gavedryss til.
Dressen er sydd i jersey fra S&S, og mønsteret erklæres å være mitt eget etter mye modifisering og sammensetning av flere forskjellige mønster.
Philip passa perfekt inni alle stjernene, og bruker den hyppig i følge mamman :)





SÅ dagens sytips:

Jeg har original-apparatet til Janome CP1000, som bretter fire ganger. Jeg har vært superfornøyd med dette, men har alltid ønsket meg ett som bretter tre ganger også, til bruk på mindre ting som bodyer ol. Jeg kjøpte for et års tid siden et uoriginalt B-apparat som bretter tre ganger, men etter et par prøverunder med dette pakka jeg det godt ned igjen. Ikke dro det stoffet godt nok, og det passa egentlig ikke på maskina heller.
Lykken var derfor stor da jeg kom over tips om hvordan man kan lure originalapparatet til å brette tre ganger!! :D
Du gjør følgende:



Brett to papirremser så de blir omtrent på str med denne på bildet. Jeg har bretta denne noen ganger på langs for å få litt tjukkelse på den, og til slutt har jeg bretta den dobbelt. Blir den for tynn vil den ikke sitte fast der den skal.


                                             Første remsen puttes inn der pinsetten peker.


                                                ....og andre remsa der pinsetten peker her.
De skal ikke stikke ut sånn som på bildet her, det er bare for å gjøre de godt synlige på bildet.


Og slik blir resultatet foran og bak :D
Innstillinger er de samme som når du bruker apparatet til å brette 4 ganger, men remsene må skjæres til 3.5cm.
Litt avhengig av hvilket stoff jeg bruker på remsene hender det at jeg må justere litt på de hvite skruene, men det er i såfall bare bittelitt.



ENJOY! :))

7 kommentarer:

Solveig sa...

Så nydelig heldress:-D

Ingvild sa...

Kjempefin! Inspirerende å følge med på bloggen din! Hadde nok vært greit med en brettedings, men jeg er hverken så avansert som deg, og maskinen min er nok mye enklere enn din...regner jeg med.

BirjitB sa...

Så fin ein heildress!:-)

Hannelt sa...

Takk for tipset! Dette må testes ut! Fin dress også ;)

Ann Kristin sa...

Fantastisk dress! Er d lenge siden du kjøpte stoffet på S&s? Har ikke sett d der før;) Tusen takk for tipset. Håper d finnes en sånn dupedings til min maskin også;) For dette vil jeg teste ut!

Anonym sa...

Åh, tack för tipset! Detta skall jag försöka prova. Har också önskat mig en 3-vikare (och funderat på att köpa en från e-bay eller liknande).

Barbro sa...

Hei. Kutter du remsene til 3.5cm på brothern å, når du bruker papirtrikset? På 12mm apparat. . .
Barbro :)